De haven bloeit

Ook Port of Zeebrugge is midscheeps geraakt door het coronavirus. Door de inzet van velen is onze haven tijdens de coronacrisis toch het hele jaar door operationeel kunnen blijven. En ondanks de economische malaise noteerden we in 2020 tal van successen. 

Impact van COVID-19

De gevolgen van de coronacrisis lieten zich vooral voelen in de behandeling van nieuwe wagens, waarin Zeebrugge wereldleider is. In het tweede kwartaal vielen de roro-trafieken met 35% terug ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019. Na een daling van 13% in het derde kwartaal was er in het vierde kwartaal opnieuw een stijging met 2,9%. Doordat er minder auto’s geproduceerd en verkocht werden, kwamen er het voorbije jaar, in vergelijking met 2019, liefst 26% minder auto’s toe in de haven.

Doordat de hoofdmoot van het roro-verkeer van en naar de Britse markt verloopt, had ook de Brexit een negatieve impact op de autotrafiek in de haven. In de laatste maanden van het jaar sloegen verschillende Britse bedrijven een stock in, uit angst voor stijgende prijzen in 2021.

De Britse markt buiten beschouwing gelaten, boekten we mooie roro-resultaten op onze connecties naar Ierland, Scandinavië en Zuid-Europa.

De haven bloeit
De haven bloeit
De haven bloeit
De haven bloeit

Nieuwe Europese verbindingen

Van al onze Europese afzetmarkten was het Verenigd Koninkrijk tot eind 2020 veruit de grootste. Op een jaartotaal van 47 miljoen ton aan behandelde goederen was 35% gerelateerd aan de Britse markt. Met het oog op de Brexit en de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese douane-unie zette Zeebrugge in op regionale diversificatie: een succesvolle strategie.

Zo verleggen we al sinds een vijftiental jaar onze actieradius naar nieuwe shortsea-bestemmingen, los van de Britse markt. Regio’s als Ierland, Scandinavië, de Baltische regio en de regio tot aan de Europese grenzen in Turkije en Marokko winnen aan belang: 

  • Door de verkeerscongestie in Noordwest-Europa vinden bedrijven uit Italië, Griekenland, Spanje en Portugal in de shortsea-scheepvaart een trager, maar betrouwbaar en goedkoper alternatief voor het wegtransport. Op die manier omzeilen ze de logistieke puzzel. 
  • Zeebrugge ontwikkelt zich in hoog tempo als een hub voor papierwaren uit Scandinavië. Onze PSA-terminal, een intermodale hub voor de grootste papierproducenten ter wereld, fungeert als katalysator. Het succes trekt nieuwe namen aan.

“Met het oog op de Brexit en de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese douane-unie zette Zeebrugge in op regionale diversificatie: een succesvolle strategie."

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge
playbutton

De stuwkracht van de Zeebrugse havenbedrijven

Brexit, impact & opportuniteiten

De haven bloeit

Case

Hoe de haven van Zeebrugge de Brexit te slim af is

Leave or remain. Weinig saga’s hielden ons de laatste jaren zo in de ban als de Brexit. In Zeebrugge maakten we van de nood een deugd. Hoe blijven we ondanks alles een vlotte marktbediening met het Verenigd Koninkrijk garanderen? Maak kennis met onze gamechangers.

Bij het Brexit-referendum, eind juni 2016, tekende zich een mogelijk rampscenario af voor de haven van Zeebrugge. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren op dat moment de belangrijkste markt. In cijfers uitgedrukt: ongeveer de helft van alle trafiek ging af en aan naar de Britse markt. Daags na het ‘Leave’-referendum lanceerde het havenbestuur vier gamechangers met als doel: de haven veilig door elk mogelijk scenario loodsen. Ook nu de Britten uit de Europese Unie gestapt zijn en de douaneformaliteiten steeds strenger worden, slaagt Zeebrugge er dankzij die ingrepen in om de verbinding met de Britse markt vlot te laten verlopen. 

Gamechanger 1: uitgebouwde grenscontrolepost

Omdat het Verenigd Koninkrijk de Europese douane-unie heeft verlaten, versterkten we onze grenscontrolepost. Daar werken zowel de douane als extra medewerkers van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Die laatsten staan in voor de controle van voedingswaren van en naar derde landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk. CEO Tom Hautekiet: “Het belang van die post is logischerwijze enorm toegenomen. De trafiek met het Verenigd Koninkrijk is weliswaar gezakt naar een aandeel van 35%, maar we controleren nog steeds 15 à 16 miljoen ton goederen per jaar die van en naar het VK verscheept worden.” 

Niet alle containers en goederen worden gecontroleerd in de controlepost. Op basis van risicoanalyses halen de douanemedewerkers er bepaalde ladingen uit, bijvoorbeeld Europese voedingswaren die voor het Verenigd Koninkrijk bestemd zijn. 

De haven bloeit
De haven bloeit

Gamechanger 2: digitaal platform

In 2020 lanceerde de haven RX/SeaPort, een digitaal platform dat alle spelers in de logistieke keten met elkaar verbindt. Gebruikers kunnen de toeleveringsketen naadloos opvolgen. Ook de douaneformaliteiten kunnen via het platform verlopen. Wat vroeger in Zeebrugge (en in andere Europese havens nog altijd) met pen en papier gebeurde, verloopt nu helemaal digitaal.

“Dit platform stond al langer in de steigers, maar door de Brexit kwam er schot in de zaak. De troeven zijn het gebruiksgemak, maar ook de sterke samenwerking en monitoring door intussen meer dan honderd gebruikers, zowel privébedrijven als overheidsdiensten zoals de douane en het FAVV.”

Gamechanger 3: verbindingen met Ierland

Vóór de Brexit werd tot 80% van alle goederen voor Ierland via de Britse landbridge vervoerd. Die handelslijn, met verschillende grenscontroles, is nu bijzonder complex geworden, waardoor de haven van Zeebrugge haar pijlen heeft gericht op directe afvaarten naar Ierland, meer bepaald de havens van Dublin en Cork. Tom Hautekiet: “Door rechtstreeks op Ierland te varen, doe je een bypass van het Verenigd Koninkrijk en blijf je binnen de Europese Unie. Zo omzeil je alle administratieve rompslomp. Er zijn verschillende reders in Zeebrugge die het dankzij afvaarten naar Ierland beter doen dan ooit tevoren.” 

De haven bloeit
De haven bloeit

Gamechanger 4: onbegeleide vracht

In het kader van de Brexit zet de haven van Zeebrugge steeds meer in op onbegeleide vracht. “Het opzet is simpel: een truckchauffeur komt met zijn trailer of container aan op een terminal, een dokwerker rijdt die trailer aan boord en vervolgens reist de lading onbegeleid verder, zonder chauffeur dus.” Zonder chauffeur kan de vracht sneller en goedkoper reizen, doordat het papierwerk aan de grenscontrolepost wegvalt. Het resultaat is een stabiele toeleveringsketen. Extra voordelen: het vrachtvolume is groter dan bij begeleide vracht en er kan tijdens daluren verscheept worden.

“Bovendien voorkom je elk besmettingsrisico: een troef tijdens de coronacrisis”, besluit Tom Hautekiet. 

Extra hordes

Is de Brexit voor een haven als Zeebrugge een oefening in hordelopen, dan is de race zeker nog niet voorbij. Naar verwachting worden de douaneformaliteiten aan Britse zijde op 1 oktober 2021 en 1 januari 2022 nog aangescherpt. “Mogelijk zal de Britse overheid specifieke normen opleggen voor onze producten, zoals het gewenste gewicht van een koekje of de maximale geluidssterkte van een grasmaaier”, zegt Tom Hautekiet. “Bijkomende normen zullen we in ieder geval in het RX/SeaPort-platform kunnen integreren.”

“Ondertussen willen we onze aanpak ook bij Engelse bedrijven nog beter bekend maken. Zij maken vandaag bijvoorbeeld nog al te vaak gebruik van oude routes langs de Zuid-Engelse havens, terwijl we hen via onbegeleide vracht efficiënter kunnen verder helpen via havens aan de oostkust, zoals Kingston upon Hull of Killingholme. Voor sectoren met beperkt houdbare goederen, zoals de groente- en fruitindustrie, kan onze haven een alternatief vormen voor de Kanaaltunnel, waar de douanecontrole voor files zorgt. Door ons vernieuwde aanbod zijn alle obstakels tot een minimum herleid.”

Ook intercontinentaal groeien we

De CSP-Zeebrugge Terminal, dé succesfactor voor de uitbouw van onze wereldwijde containerverbindingen, liet in 2020 een trafiektoename optekenen van 20%. CSP, kort voor Cosco Shipping Ports, is in handen van de Chinese reder Cosco Group, die in 2017 meerderheidsaandeelhouder werd van onze terminal. In navolging van de havens van Piraeus in Athene, Valencia en Bilbao heeft Cosco Group de ambitie om van Zeebrugge een regionale hub te maken.

In 2020 werd een jaartotaal van 700.000 TEU (twenty feet equivalent units, de aanduiding voor de afmetingen van een zeecontainer) verscheept. Met die groeicijfers komt de groep steeds dichter bij de totaalcapaciteit van de terminal, die op 2 miljoen TEU op jaarbasis ligt. Samen met Cosco Group onderzoeken we hoe we met de nodige infrastructuur kunnen helpen om hun ambities in Zeebrugge waar te maken. 

De haven bloeit

Ook onze band met China wordt intenser. Een belangrijke hefboom is de investering van Shanghai Lingang Economic Development Group, een Chinese vastgoedontwikkelaar die in Zeebrugge zijn eerste project buiten China wil uitvoeren. De groep zal nauw samenwerken met Cosco Group. In de Maritieme Logistieke Zone (een bouwrijpe zone van 120 hectare in de achterhaven) zal Lingang een logistiek park van 30 hectare bouwen dat nieuwe impulsen zal geven aan de deepsea-verbinding met China. 

Extra aantrek voor deepsea-trafiek was er in 2020 door de logistieke uitdagingen in de globale containermarkt, waar door de pandemie het hele jaar door hoge prijzen golden en in het najaar, door de pré-Brexit-rush, congestie optrad in de havens van onder meer Felixstowe (VK), Rotterdam en Antwerpen. Veel schepen werden last minute afgeleid naar Zeebrugge. Vanwege de flexibiliteit die we grote rederijen kunnen bieden, hopen we dat die kennismaking in de toekomst tot nieuwe vastelijndiensten leidt. 

We gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren